Mysłowice, 1 sierpnia 2024 r. – Pierwsza połowa 2024 r. przyniosła Grupie Kapitałowej Stalexport Autostrady dobre wyniki finansowe. W sprawozdaniu podsumowującym minione półrocze Grupa odnotowała wzrost kluczowych wskaźników finansowych: przychodów ze sprzedaży oraz zysku netto.
Od początku stycznia do końca czerwca 2024 r. Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 274,1 mln zł, co stanowi wzrost o 17,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. I półrocze 2024 r. podsumowała także na plusie w zakresie zysku netto, który wyniósł 61,6 mln zł, czyli o 7 proc. więcej niż w I półroczu 2023 r. EBIDTA za analizowany okres sprawozdawczy wyniosła 127,4 mln zł - o 12,7 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.
Wyniki Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady zależą przed wszystkim od prowadzonej przez nią działalności autostradowej, czyli zarządzania i eksploatacji płatnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków przez spółkę zależną Stalexport Autostrada Małopolska S.A. (SAM).
W I półroczu 2024 r. średni dobowy ruch na zarządzanej przez SAM autostradzie A4 Katowice-Kraków wyniósł ok. 46,4 tys. pojazdów na dobę i był o 0,8 proc. wyższy niż ruch odnotowany w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost wyniósł 0,9 proc. w przypadku samochodów osobowych i 0,2 proc. w przypadku samochodów ciężarowych.
Przychody z poboru opłat w I półroczu 2024 r. ukształtowały się na poziomie 271,1 mln zł, czyli wyższym o 17,5 proc. w stosunku do tego samego okresu 2023 roku.
Różnica pomiędzy dynamiką zmiany przychodów z opłat w stosunku do dynamiki zmiany średniodobowego ruchu pojazdów osobowych i ciężarowych jest wynikiem zmian wysokości stawek opłat za przejazdy wprowadzonych w dniach 3 kwietnia 2023 r. oraz 1 kwietnia 2024 r., a także zniesienia z dniem 16 stycznia 2024 r. preferencyjnej stawki dla kierowców pojazdów kat. 1 korzystających z płatności automatycznych.
Ponadto na wyniki finansowe Grupy wpływ miały wyższe koszty działalności operacyjnej przede wszystkim z powodu wyższej kwoty „Płatności na rzecz Skarbu Państwa”, która wyniosła
w I półroczu 2024 r. 69,4 mln zł tj. o ok. 18,3 mln zł więcej niż w I półroczu roku 2023.
Andrzej Kaczmarek, Prezes Zarządu Stalexport Autostrady S.A. oraz Stalexport Autostrada Małopolska S.A.:
W ubiegłym roku rozpoczęliśmy realizację programu inwestycyjnego, wynikającego bezpośrednio z zapisów Umowy Koncesyjnej. Zgodnie z nimi, w 2027 r. jesteśmy zobowiązani przekazać autostradę resortowi infrastruktury w tak dobrym stanie technicznym, by w dłuższej perspektywie remonty i modernizacje nie były potrzebne. Wymieniamy nawierzchnię obu jezdni autostrady i wyremontujemy 22 wiadukty. Modernizujemy także odwodnienie autostrady i wprowadzamy rozwiązania, które niwelują wpływ zanieczyszczeń w wodach opadowych na środowisko naturalne. Prowadząc wymianę nawierzchni czy remonty wiaduktów, za każdym razem zachowujemy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku – to rozwiązanie unikatowe w skali kraju. Żeby zapewnić kierowcom maksymalny komfort w poruszaniu się po odnawianej autostradzie, wiosną tego roku oddaliśmy do ich dyspozycji serwis www.A4Info.pl – wygodne narzędzie, w ramach którego w jednym miejscu dostarczamy zilustrowane graficznie w przystępny sposób informacje o tym, co aktualnie dzieje się na koncesyjnym odcinku A4.
W ramach wewnętrznej strategii rozwoju Grupa Kapitałowa podejmuje i będzie nadal podejmować działania mające na celu podniesienie jakości obsługi użytkowników autostrady poprzez udoskonalenie systemu poboru opłat, umożliwiającego klientom dywersyfikację form płatności za korzystanie z autostrady. Działania te zmierzają do zwiększenia przepustowości placów poboru opłat, jak i skrócenia czasu transakcji. Obecnie na autostradzie A4 Katowice-Kraków funkcjonują już elektroniczny pobór opłat A4Go z wykorzystaniem urządzeń pokładowych oraz videotolling, czyli pobór opłat z odczytem tablic rejestracyjnych przy użyciu aplikacji AutoPay, SkyCash, IKO PKO BP. Udostępniliśmy także możliwość korzystania z videotollingu użytkownikom kart flotowych Orlen, Shell i DKV. Prowadzimy również prace oraz rozmowy z innymi partnerami w celu dalszego poszerzania dostępu do automatycznych metod płatności.
Analizujemy również potencjalne kierunki zewnętrznej strategii rozwoju Grupy Kapitałowej. Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) nadal przewiduje możliwość realizacji inwestycji na podstawie umów wieloletnich zgodnie z Ustawą autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Bazując na posiadanych zasobach kadrowych, technicznych, finansowych oraz doświadczeniach głównego strategicznego udziałowca (Grupa Mundys), nie wykluczamy również inwestycji w inną, niż autostrady, infrastrukturę lub nieruchomości.
###
Stalexport Autostrady S.A. pełni nadrzędną rolę w Grupie Kapitałowej koncentrującej swoją działalność na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej. Firma, jako pierwsza w kraju, otrzymała koncesję na realizację pionierskiego projektu eksploatacji, przebudowy oraz przystosowania A4 Katowice-Kraków do wymogów płatnej autostrady. Filarami Grupy są: Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem oraz VIA4 S.A., operator tego odcinka. Wieloletnie doświadczenie Stalexport Autostrady S.A. oraz jej strategicznego inwestora – Mundys S.p.A. pozwala Spółce oferować najwyższy standard usług na rynku autostradowym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Stalexport Autostrady S.A., będąca współwłaścicielem biurowca w centrum Katowic oraz spółki zarządzającej tą nieruchomością – Biuro Centrum Sp. z o.o., prowadzi również działalność związaną z wynajmem powierzchni biurowych i miejsc parkingowych.