do góry

Aktualny kurs Stalexport Autostrady SA

3.86 zł -1.03% -0.04zł 2025-03-25
Strona główna/O Spółce/Aktualności/Komentarz do wyników Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady w 2024 roku

Komentarz do wyników Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady w 2024 roku

Aktualności 14 Marca 2025

W 2024 roku Grupa uzyskała przychody ze sprzedaży w kwocie 578.915 tys. PLN, które były wyższe o 13,8% niż 2023 roku (508.871 tys. PLN), głównie za sprawą wzrostu przychodów z działalności zarządzania i eksploatacji autostrad (wzrost o 13,8%), w tym z tytułu poboru opłat za przejazd (wzrost o 13,8%) płatnym odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków (patrz szczegółowy komentarz tutaj).

Koszt własny sprzedaży Grupy w 2024 roku (182.946 tys. PLN) wzrósł o 7,3% w porównaniu do 2023 roku (170.442 tys. PLN), głównie z powodu wyższych kosztów amortyzacji (wzrost o 9.013 tys. PLN) oraz kosztów świadczeń pracowniczych (wzrost o 5.053 tys. PLN).

W porównaniu do 2023 roku (8.826 tys. PLN), w 2024 roku (6.063 tys. PLN) Grupa wykazała niższe o 31,3% pozostałe przychody operacyjne, głównie z powodu zwrotu kosztów zabezpieczenia przed skutkami szkód górniczych w 2023 roku, które nie wystąpiły w roku 2024 (1.465 tys. PLN) oraz innych. W tym samym okresie Grupa odnotowała koszty ogólnego zarządu (227.449 tys. PLN) na wyższym poziomie (wzrost o 0,8%), niż w roku poprzednim (225.602 tys. PLN), głównie z powodu wyższych kosztów świadczeń pracowniczych (wzrost o 5.603 tys. PLN), pozostałych usług obcych (wzrost o 4.932 tys. PLN), amortyzacji (wzrost o 1.810 tys. PLN) oraz pozostałych (wzrost o 954 tys. PLN), częściowo skompensowanych niższymi kosztami usług remontowych i utrzymaniowych autostrady (spadek o 10.311 tys. PLN) oraz zużycia materiałów i energii (spadek o 1.119 tys. PLN).

Pozostałe koszty operacyjne w 2024 roku w wysokości 4.615 tys. PLN były na wyższym poziomie, w porównaniu do kosztów poniesionych w 2023 roku (573 tys. PLN), głównie z powodu kosztu zaniechanych inwestycji w rezultacie podpisania Aneksu nr 9 do Umowy Koncesyjnej, ujętych w poprzednich okresach jako wykorzystanie rezerwy na wydatki inwestycyjne (3.488 tys. PLN). Odwrócenie straty z tytułu utraty wartości należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałych wyniosło w 2024 roku 1.301 tys. PLN, w porównaniu do 9 tys. PLN straty w roku ubiegłym.

W konsekwencji powyższych, zysk z działalności operacyjnej w 2024 roku wyniósł 171.269 tys. PLN i był wyższy (wzrost o 41,5%) od tego osiągniętego w roku poprzednim (121.071 tys. PLN).

Grupa odnotowała w 2024 roku saldo na działalności finansowej w wysokości 17.952 tys. PLN, które było niższe od salda odnotowanego w 2023 roku (19.920 tys. PLN). Wynik ten to głównie efekt spadku przychodów z tytułu odsetek od środków pieniężnych i ich ekwiwalentów (w tym długoterminowych) o 13.572 tys. PLN, niższych kosztów dyskonta rezerw (spadek o 12.345 tys. PLN), ale również wyższych kosztów odsetek dotyczących zobowiązań wycenianych metodą zamortyzowanego kosztu (wzrost o 457 tys. PLN). W następstwie powyższego, zysk przed opodatkowaniem w 2024 roku wyniósł 189.288 tys. PLN i był wyższy (wzrost o 34,1%) od tego osiągniętego w roku poprzednim (141.133 tys. PLN).

W efekcie działalności prowadzonej w 2024 roku Grupa osiągnęła zysk netto w wysokości 139.703 tys. PLN, który jest na wyższym poziomie (wzrost o 20,3%), w porównaniu do zysku netto uzyskanego w roku poprzednim (116.166 tys. PLN).

Jednostkowe i skonsolidowane sprawozdania finansowe Stalexport Autostrady za 2024 rok znajdziesz klikając tutaj.

udostępnij
do góry