W I półroczu 2024 roku Grupa uzyskała przychody ze sprzedaży w kwocie 274.124 tys. PLN, które były wyższe o 17,4% niż w I półroczu 2023 roku (233.543 tys. PLN), głównie za sprawą wzrostu przychodów z działalności zarządzania i eksploatacji autostrad (wzrost o 17,4%), w tym z tytułu poboru opłat za przejazd (wzrost o 17,5%) płatnym odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków (patrz szczegółowy komentarz tutaj).
Koszt własny sprzedaży Grupy w I półroczu 2024 roku (94.221 tys. PLN) wzrósł o 16,6% w porównaniu do I półrocza 2023 roku (80.827 tys. PLN), głównie z powodu wyższych kosztów amortyzacji (wzrost o 6.394 tys. PLN), kosztów utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni (wzrost o 4.089 tys. PLN) oraz kosztów świadczeń pracowniczych (wzrost o 2.700 tys. PLN).
W porównaniu do I półrocza 2023 roku (5.348 tys. PLN), w I półroczu 2024 roku (2.906 tys. PLN) Grupa wykazała niższe o 45,7% pozostałe przychody operacyjne, głównie z powodu zwrotu kosztów zabezpieczenia przed skutkami szkód górniczych w I półroczu 2023 roku, które nie wystąpiły w półroczu bieżącym. W tym samym okresie Grupa odnotowała koszty ogólnego zarządu (102.801 tys. PLN) na wyższym poziomie (wzrost o 15,9%), niż w I półroczu roku poprzedniego (88.690 tys. PLN), głównie z powodu płatności na rzecz Skarbu Państwa (wzrost o 18.278 tys. PLN).
Pozostałe koszty operacyjne w I półroczu 2024 roku w wysokości 3.614 tys. PLN były na wyższym poziomie, w porównaniu do kosztów poniesionych w I półroczu 2023 roku (230 tys. PLN), głównie z powodu kosztu zaniechanych inwestycji w rezultacie podpisania Aneksu nr 9 do Umowy Koncesyjnej, ujętych w poprzednich okresach jako wykorzystanie rezerwy na wydatki inwestycyjne (3.402 tys. PLN). Straty z tytułu utraty wartości należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałych wyniosły w I półroczu 2024 roku 16 tys. PLN, w porównaniu do 9 tys. PLN w I półroczu roku ubiegłego.
W konsekwencji powyższych, zysk z działalności operacyjnej za I półrocze 2024 roku wyniósł 76.378 tys. PLN i był wyższy (wzrost o 10,5%) od tego osiągniętego w I półroczu 2023 roku (69.135 tys. PLN).
Grupa odnotowała w I półroczu 2024 roku saldo na działalności finansowej w wysokości 7.411 tys. PLN, które było niższe od salda odnotowanego w I półroczu 2023 roku (8.621 tys. PLN). Wynik ten to głównie efekt spadku przychodów z tytułu odsetek od środków pieniężnych i ich ekwiwalentów (w tym długoterminowych) o 5.070 tys. PLN, niższych kosztów dyskonta rezerw (spadek o 4.222 tys. PLN), ale również wyższych kosztów odsetek dotyczących zobowiązań wycenianych metodą zamortyzowanego kosztu (wzrost o 360 tys. PLN). W następstwie powyższego, zysk przed opodatkowaniem w I półroczu 2024 roku wyniósł 83.836 tys. PLN i był wyższy (wzrost o 7,7%) od tego osiągniętego w I półroczu 2023 roku (77.823 tys. PLN).
W efekcie działalności prowadzonej w I półroczu 2024 roku Grupa osiągnęła zysk netto w wysokości 61.609 tys. PLN, który jest na wyższym poziomie (wzrost o 7,2%), w porównaniu do zysku netto uzyskanego w I półroczu 2023 roku (57.495 tys. PLN).
Skrócone śródroczne jednostkowe i skonsolidowane sprawozdania finansowe Stalexport Autostrady za I półrocze 2024 roku znajdziesz klikając tutaj.