Raport nr 54
Spółka Stalexport S.A. podaje do wiadomości publicznej Ocenę sytuacji Spółki przez Radę Nadzorczą wynikającą ze stosowania Zasad Ładu Korporacyjnego ? zasada nr 18).
Rada Nadzorcza STALEXPORT S.A. działając zgodnie z przyjętymi przez Spółkę Zasadami Ładu Korporacyjnego dokonała zwięzłej oceny sytuacji Spółki. Ocena ta została przeprowa-dzona w oparciu o wiedzę członków Rady Nadzorczej, aktualną na dzień jej sporządzenia.
- Spółka STALEXPORT S.A. jest nadal w trakcie realizacji postanowień układu zawartego z wierzycielami w 2002 roku. Ponadto, jest zobowiązana do realizacji postanowień wyni-kających z umów restrukturyzacyjnych, zawartych z wierzycielami pozaukładowymi. Łączna wielkość zobowiązań w momencie podpisywania układu i umów wynosiła ok. 856 mln złotych. Do tej pory, zgodnie z przyjętymi zobowiązaniami, redukcji uległo ok. 263 mln zł, a spłaconych zostało ok. 590 mln zł, w tym poprzez konwersję na akcje ok. 225 mln zł. Oznacza to, że w gotówce spłacono dotychczas ponad 365 mln zł, z czego w sa-mym 2006 roku ok.72 mln zł (kapitał i odsetki). Pozostałe do spłaty długoterminowe zo-bowiązania układowe wynoszą na koniec 2006 roku ok. 59 mln zł, a długoterminowe kre-dyty bankowe 41 mln zł. Na dzień dzisiejszy zobowiązania te wynoszą odpowiednio 42 i 36 mln zł. Ponadto poza ww. zobowiązaniami, istotną pozycję obciążeń dla spółki mają pozostałe zobowiązania w wysokości 164 mln zł, na które składają się długoterminowe zobowiązania wobec Skarbu Państwa z tytułu udzielonych poręczeń wekslowych doty-czących finansowania projektów Huty Ostrowiec i WRJ Sp. z o.o.
- Przypominając o powyższym, Rada Nadzorcza pragnie zwrócić uwagę na następujące kwestie odnoszące się bezpośrednio do oceny sytuacji STALEXPORT S.A.:
- tak wielki wysiłek finansowy nie pozostaje bez wpływu na bieżącą płynność Spółki. Spłata ww. zobowiązań , zdaniem Rady Nadzorczej, w części odbywa się kosztem pomniejszenia kapitału pracującego i przy braku dalszego dopływu nowego kapitału, może mieć negatywny wpływ na sytuację spółki,
- do spłaty do 5 lipca 2008 r. pozostało jeszcze ok. 76 mln zł kapitału i odsetek oraz w latach 2008-2014 zobowiązań już zrestrukturyzowanych w wysokości 77 mln zł,
- a także trudną aktualnie do ustalenia kwotę zobowiązań z tytułu poręczenia wekslo-wego wobec Skarbu Państwa za Spółkę WRJ (maksimum 87 mln zł);
- działalność Spółki, w swym głównym nurcie podporządkowana jest spłacie ww. zo-bowiązań;
- ochrona majątku akcjonariuszy i utrzymanie tendencji wzrostowych notowań Spółki na GPW będą wynikiem realizacji tego celu równolegle z osiąganiem pozytywnych rezultatów z działalności bieżącej i z planowanych przedsięwzięć.
- Szczegółowa analiza sytuacji STALEXPORT S.A. w roku 2006 została przedstawiona w Sprawozdaniu Zarządu za 2006 rok. Rada Nadzorcza podziela przedstawione tamże opi-nie Zarządu odnoszące się m.in. do uwarunkowań makroekonomicznych, bezpośredniego otoczenia rynkowego Spółki, analiz i ocen sytuacji finansowej. Niemniej należałoby pod-kreślić wagę kilku zdarzeń z omawianego okresu, które zdaniem Rady Nadzorczej miały istotny wpływ na bieżącą ocenę Spółki, jak również będą rzutować na jej najbliższą przy-szłość.
Do tych zdarzeń z roku 2006 zdaniem Rady Nadzorczej Spółki należałoby zaliczyć:
Dnia 04 maja 2006 roku zawarto porozumienie z bankami w sprawie restruktu-ryzacji zobowiązań z tytułu poręczenia udzielonego Spółce WRJ. Zawarte Poro-zumienie określiło wartość zobowiązania (po wydaniu wyroku przez Sąd polubowny) na kwotę 33,5 mln zł oraz sposób jego spłaty poprzez konwersję na akcje Spółki. Brak tego porozumienia w swoisty sposób paraliżował działania STALEXPORT S.A. na rynku kapitałowym i w rozmowach z potencjalnymi inwestorami. Pozytywne zała-twienie tzw. ?kwestii WRJ? z pewnością przyczynia się do wzrostu zaufania do Spółki i miało pozytywny wpływ na wynik STALEXPORT S.A. za 2006 rok.
W dniu 26 czerwca 2006 roku istotnym i przełomowym wydarzeniem w działal-ności spółki było zawarcie umowy z Autostrade S.p.A. jako inwestorem strategicz-nym spółki. Wymieniony inwestor tj. Autostrade S.p.A. w ramach przedmiotowej Umowy objął kapitał spółki w wysokości 68,3 mln zł i jednocześnie był zobowiązany do objęcia kapitału w wysokości przewyższającej 50% kapitału (co nastąpiło w dniu 26 marca 2007 r.). Łącznie, zawarcie Umowy Inwestycyjnej z Autostrade S.p.A. i za-warte porozumienie z Bankami WRJ w 2006 roku spowodowały podwyższenie kapitału akcyjnego w ramach serii F o 100 mln zł. Przez podwyższenie kapitału akcyjnego spółki zostały pozyskane w połowie 2006 roku środki pieniężne w wysokości 68,3 mln zł z przeznaczeniem głównie na sfinansowanie zobowiązań układowych i poza układowych.
Na przełomie III/IV kwartału 2006 roku spółka podjęła działania wynikające z programu restrukturyzacyjnego polegające na sprzedaży części stalowej. Opra-cowanie programu ? transakcji - sprzedaży części stalowej spółki powierzono firmie doradczej KPMG.\
- Rada Nadzorcza pozytywnie ocenia ww. działania Spółki prowadzone w 2006 roku i kon-tynuowane w I połowie 2007 roku. Działania te poprawiły sytuację organizacyjną i finan-sową spółki w 2006 roku i dały lepsze perspektyw do rozwoju w roku bieżącym. Istotnym jest dla spółki to, iż działania prowadzone w 2006 roku spowodowały znaczące podwyż-szenie kapitałów własnych spółki do wysokości 105,09 mln PLN.
- Oceniając perspektywę funkcjonowania Spółki, a także mając na uwadze wielkość zobo-wiązań pozostałych do spłaty - Rada Nadzorcza uważa, że istnieje nadal potrzeba dal-szych intensyfikacji działań, mających na celu zabezpieczenie środków niezbędnych dla dalszego funkcjonowania. Służyć temu powinny te zamierzenia, które będą prowadziły do:
- zwiększenia efektywności bieżącej działalności, w tym również dalsze oszczędności w kosztach,
- pozyskania środków z rynku kapitałowego, w tym przede wszystkim pozyskanie in-westora strategicznego (sfinalizowanie transakcji z Autostrade S.p.A. zgodnie z Umo-wą inwestycyjną),
- finansowania transakcji handlowych poprzez różnego rodzaju ułatwienia kredytowe,
- sprzedaży pozostałej części zbędnego majątku.