do góry

Aktualny kurs Stalexport Autostrady SA

2.88 zł -3.03% -0.09zł 2024-11-26
Strona główna/Relacje Inwestorskie/Raporty/Okresowe/Komentarz do wyników finansowych/Komentarz do wyników Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady w za 3 kwartały 2024 roku

Komentarz do wyników Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady w za 3 kwartały 2024 roku

Aktualności 7 Listopada 2024

W trzech kwartałach 2024 roku Grupa uzyskała przychody ze sprzedaży w kwocie 434.946 tys. PLN, które były wyższe o 14,2% niż w trzech kwartałach 2023 roku (380.899 tys. PLN), głównie za sprawą wzrostu przychodów z działalności zarządzania i eksploatacji autostrad (wzrost o 14,2%), w tym z tytułu poboru opłat za przejazd (wzrost o 14,2%) płatnym odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków (patrz szczegółowy komentarz tutaj).

Koszt własny sprzedaży Grupy w trzech kwartałach 2024 roku (137.756 tys. PLN) wzrósł o 11,5% w porównaniu do trzech kwartałów 2023 roku (123.505 tys. PLN), głównie z powodu wyższych kosztów amortyzacji (wzrost o 7.807 tys. PLN), kosztów utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni (wzrost o 2.980 tys. PLN) oraz kosztów świadczeń pracowniczych (wzrost o 3.369 tys. PLN).

W porównaniu do trzech kwartałów 2023 roku (7.477 tys. PLN), w trzech kwartałach 2024 roku (4.496 tys. PLN) Grupa wykazała niższe o 39,9% pozostałe przychody operacyjne, głównie z powodu zwrotu kosztów zabezpieczenia przed skutkami szkód górniczych w trzech kwartałach 2023 roku, które nie wystąpiły w  okresie bieżącym. W trzech kwartałach 2024 toku Grupa odnotowała koszty ogólnego zarządu (127.779 tys. PLN) na wyższym poziomie (wzrost o 10,6%), niż w trzech kwartałach roku poprzedniego (115.540 tys. PLN), głównie z powodu płatności na rzecz Skarbu Państwa (wzrost o 18.278 tys. PLN) oraz wyższych kosztów świadczeń pracowniczych (wzrost o 3.595 tys. PLN), częściowo skompensowanych niższymi kosztami pozostałych usług obcych (spadek o 11.184 tys. PLN).

Pozostałe koszty operacyjne w trzech kwartałach 2024 roku w wysokości 3.797 tys. PLN były na wyższym poziomie, w porównaniu do kosztów poniesionych w trzech kwartałach 2023 roku (342 tys. PLN), głównie z powodu kosztu zaniechanych inwestycji w rezultacie podpisania Aneksu nr 9 do Umowy Koncesyjnej, ujętych w poprzednich okresach jako wykorzystanie rezerwy na wydatki inwestycyjne (3.402 tys. PLN). Straty z tytułu utraty wartości należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałych wyniosły w trzech kwartałach 2024 roku 21 tys. PLN, tyle samo, co w trzech kwartałach roku ubiegłego.

W konsekwencji powyższych, zysk z działalności operacyjnej za trzy kwartały 2024 roku wyniósł 170.089 tys. PLN i był wyższy (wzrost o 14,2%) od tego osiągniętego za trzy kwartały 2023 roku (148.968 tys. PLN).

Grupa odnotowała w trzech kwartałach 2024 roku saldo na działalności finansowej w wysokości 12.532 tys. PLN, które było niższe od salda odnotowanego w trzech kwartałach 2023 roku (14.388 tys. PLN). Wynik ten to głównie efekt spadku przychodów z tytułu odsetek od środków pieniężnych i ich ekwiwalentów (w tym długoterminowych) o 10.165 tys. PLN, niższych kosztów dyskonta rezerw (spadek o 8.816 tys. PLN), ale również wyższych kosztów odsetek dotyczących zobowiązań wycenianych metodą zamortyzowanego kosztu (wzrost o 381 tys. PLN). W następstwie powyższego, zysk przed opodatkowaniem w trzech kwartałach 2024 roku wyniósł 182.699 tys. PLN i był wyższy (wzrost o 11,7%) od tego osiągniętego w trzech kwartałach 2023 roku (163.493 tys. PLN).

W efekcie działalności prowadzonej w trzech kwartałach 2024 roku Grupa osiągnęła zysk netto w wysokości 141.758 tys. PLN, który jest na wyższym poziomie (wzrost o 11,8%), w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego (126.826 tys. PLN).

Skrócone śródroczne jednostkowe i skonsolidowane sprawozdania finansowe Stalexport Autostrady za trzy kwartały 2024 roku znajdziesz klikając tutaj.

udostępnij
do góry