do góry

Aktualny kurs Stalexport Autostrady SA

2.94 zł 0% 0zł 2024-11-22
Strona główna/Relacje Inwestorskie/Raporty/Okresowe/Komentarz do wyników finansowych/Średni Dobowy Ruch oraz przychody z poboru opłat na autostradzie A4 Katowice-Kraków w I półroczu 2020 roku

Średni Dobowy Ruch oraz przychody z poboru opłat na autostradzie A4 Katowice-Kraków w I półroczu 2020 roku

Aktualności 31 Lipca 2020

W I półroczu 2020 roku średni dobowy ruch na koncesyjnym odcinku autostrady A4 Katowice-Kraków wyniósł 32.495 pojazdów i był o 25,9% niższy niż ruch odnotowany w I półroczu roku 2019 (43.873 pojazdów). Przychody z poboru opłat w I półroczu 2020 roku wyniosły 126.703 tys. PLN, co stanowiło spadek o 23,7% w stosunku do I półrocza 2019 roku (165.994 tys. PLN).

W przypadku samochodów osobowych średni dobowy ruch spadł z 36.638 pojazdów w I półroczu 2019 roku do 26.214 pojazdów w I półroczu 2020 roku (spadek o 28,5,%). Natomiast przychody z poboru opłat od samochodów osobowych w I półroczu 2020 roku wyniosły 72.452 tys. PLN, czyli spadły o 31,5% w stosunku do I półrocza 2019 roku (105.783 tys. PLN). Różnica pomiędzy dynamiką zmiany przychodów z opłat w stosunku do dynamiki zmiany średniodobowego ruchu pojazdów osobowych wynika z wprowadzonych z początkiem 2020 roku stawek preferencyjnych dla wszystkich automatycznych metod poboru opłat.

Z kolei dla samochodów ciężarowych średniodobowy ruch spadł o 13,2%, tj. z 7.235 pojazdów w I półroczu 2019 roku do 6.281 pojazdów w I półroczu 2020 roku. Natomiast przychody z poboru opłat dla samochodów ciężarowych w I półroczu 2020 roku wyniosły 54.251 tys. PLN, czyli spadły o 9,9% w stosunku do I półrocza 2019 roku (60.211 tys. PLN). Różnica pomiędzy dynamiką zmiany przychodów z opłat w stosunku do dynamiki zmiany średniodobowego ruchu pojazdów ciężarowych wynika z nowych stawek opłat od dnia 1 marca 2019 roku (wzrost z 18 PLN na 20 PLN i z 30 PLN na 35 PLN), wprowadzonych z początkiem 2020 roku stawek preferencyjnych dla automatycznych metod poboru opłat oraz z różnic w strukturze kategorii pojazdów (w zależności od kategorii stosowane są inne stawki poboru opłat).

Obserwowane w I półroczu 2020 spadki ruchu i przychodów, w porównaniu do I półrocza roku 2019, są konsekwencją wprowadzonych w marcu 2020 r. przez instytucje i organy państwowe ograniczeń, związanych z aktywnością społeczną i gospodarczą, w związku z rozprzestrzenieniem się koronawirusa SARS-CoV-2 oraz liczbą zachorowań na COVID-19. Jednakże należy zaznaczyć, iż dane publikowane przez  Grupę w wcześniejszych raportach bieżących pokazują w ostatnich dwóch miesiącach I półrocza 2020 odbudowywanie się natężenia ruchu do poziomu zbliżonego do istniejącego przed wybuchem epidemii COVID-19.

udostępnij
do góry